تبلیغات
احکام شرعی - پیام شهادت
 
احکام شرعی
دینی و مذهبی عکس ماه محرم
دوشنبه 20 مرداد 1393 :: نویسنده : محسن
18 - پیام شهادت
گرچه موارد متعددى از پیامهاى پیشین بویژه پیام انتقاد كه در فصل گذشته ملاحظه نمودید، متضمن پیام شهادت نیز مى باشد و مضمون آنها بیانگر آمادگى امام براى فداكارى در راه اعلاى كلمه توحید و از بین بردن موانع پیشرفت اسلام و بذل جان و مال در راه عقیده و آرمان خویش است ، ولى به جهت اهمیت موضوع و صراحت پیام شهادت آن بزرگوار و جلب توجه بیشتر اینك نمونه هایى از این شعار پیام را به صورت بخشى مستقل و جداگانه در اختیار خوانندگان عزیز قرار مى دهیم :
1/18 - خط الموت على ولد آدم مخط القلادة على جید الفتاة ، و ما اولهنى الى اسلافى اشتیاق یعقوب الى یوسف ، و خیر لى مصرع انا لاقیه ، كانى باوصالى تقطعها عسلان الفلاة بین النواویس و كربلا فیملان منى اكراشا جوفا و اجربة سغبا، لا محیص عن یوم خط بالقلم ، رضا الله رضانا اهل البیت ، نصبر على بلائه و یوفنا اجور الصابرین ... الا من كان فینا باذلا مهجته موطنا على لقاء الله نفسه فلیرحل معنا، فانى راحل مصبحا ان شاء الله تعالى (124)
مرگ بر فرزندان آدم لازم و حتمى گردیده ، همانند گردنبد كه لازمه گردن دختران جوان است و من به دیدار نیاكانم آنچنان مشتاقم مانند اشتیاق یعقوب به دیدار یوسف و براى من قتلگاه معین شده كه به آنجا خواهم رسید و گویا مى بینم كه درندگان بیانانها (لشكركوفه ) در سرزمین میان نواویس (125) و كربلا اعضاى بدن مرا قطعه - قطعه كرده و شكمهاى گرسنه خود را با آنها سیر و انبانهاى خالى خود را پر مى كنند، از پیش آمدى كه با قلم قضا و قدر نوشته شده است ، گریزى نیست ، خشنودى خداوند ما اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله است ، در برابر امتحان خدا صبر و شكیبایى مى خواهد در راه ما از جانش ‍ بگذرد و خونش را در راه لقاى خداوند نثار كند، آماده حركت با ما باشد كه من فردا صبح حركت خواهم نمود. ان شاء الله تعالى ).
این جملات ، بخشى از سخنرانى حسین بن على علیه السلام است كه یك روز قبل از حركت از مكه آن را ایراد نموده است .
نامه اى به بنى هاشم
2 / 18 - بسم الله الرحمن الرحیم ، من الحسین بن على الى محمد بن على و من قبله من بنى هاشم . اما بعد، فان من لحق بى استشهد و من لم یلحق بى لم یدرك الفتح ، و السلام .(126)
(به نام خداوند بخشنده مهربان . از حسین بن على به محمد بن على و افراد دیگر از بنى هاشم كه در نزد وى هستند. اما بعد هریك از شما در این سفر به من ملحق شود، به شهادت خواهد رسید و هر كس از شما مرا همراهى نكند، به پیروزى دست نخواهد یافت . والسلام ).
بنا به نقل محدث بزرگ (ابن قولویه ) حسین بن على علیه السلام این نامه را در ایامى كه در مكه اقامت داشت براى برادرش ‍ (محمد حنفیه ) و سایر افراد بنى هاشم كه در مدینه بودند، نگاشت و (ابن عساكر و ذهبى ) هم نظریه (ابن قولویه ) را تایید نموده اند. (127)
ولى مرحوم (سید بن طاووس ) (128) از (كلینى رحمة الله علیه ) نقل مى كند كه این نامه از ناحیه حسین بنى على علیه السلام پس از آنكه از مكه حركت نموده ، صادر شده است .
در بطن عقبه
3 / 18 - ما ارانى الا مقتولا، فانى رایت فى المنام كلابا تنهشنى ، و اشدها على كلب ابقع .(129)
(من درباره خودم هیچ پیش بینى نمى كنم جز اینكه كشته خواهم شد؛ زیرا در عالم رویا دیدم كه سگهاى چندى به من حمله نمودند و درنده ترین آنها سگى بود سفید و سیاه ).
امام علیه السلام این خبر را در منزل (بطن عقبه ) به اطلاع یاران و اهل بیت خویش رسانید.
4 / 18 - انى خفت براسى فعن لى فارس و هو یقول : القوم یسیرون و المنایا تسرى الیهم ، فعلمت انها انفسها نعیت الینا .(130)
(من سرم را به زین اسب گذاشته بودم كه خواب خفیفى بر چشمم مسلط شد، در این موقع صداى اسب سوار (هاتفى ) به گوشم رسید كه مى گفت اینان به هنگام شب در حركتند، مرگ هم آنان را تعقیب مى كند و براى من معلوم شد كه این خبر مرگ ماست ).
امام این جمله را پس از حركت از (قصر بنى مقاتل ) و در نزدیكى كربلا فرمود، آنگاه كه قافله شبانه در حركت بود، صداى استرجاع امام بلند شد، حضرت على اكبر علت این استرجاع را سؤ ال نمود، امام در پاسخ وى فرمود: (انى خففت براءسى ...).
هنگام ورود به كربلا
5 / 18 - ارض كرب و بلاء قفوا و لا تبرحوا و حطوا و لا ترحلوا فهیهنا و الله محط رحالنا و هیهنا و الله سفك دمائنا و هیهنا و الله تسبى حریمنا و هیهنا و الله محل قبورنا و هیهنا و الله محشرنا و منشرنا و بهذا و عدنى جدى رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم و لا خوف لو عده .(131)
اینجا سرزمین حزن و مصیبت است بایستید و حركت نكنید، بارها را بگشایید و منزل كنید، به خدا سوگند اینجاست محل فرود آمدن قافله ما، و به خدا سوگند همین جاست جایگاه ریخته شدن خونهاى ما، و به خدا سوگند اینجاست كه خانواده ما اسیر مى شود و به خدا سوگند اینجاست محل قبرهاى ما و به خدا سوگند اینجاست حشر و نشر ما كه جدم رسول خدا به من وعده داده است و خلافى در وعده او نیست ).
امام ، این جملات را هنگام ورود به سرزمین كربلا ایراد فرمود.
عصر تاسوعا
6 / 18 - انى رایت رسول الله صلى الله علیه و آله فقال لى : انك تروح الینا .(132)
(اینك جدم رسول خدا صلى الله علیه و آله را در خواب دیدم كه به من فرمود: به نزد ما خواهى آمد).
امام ، این جمله را در عصر تاسوعا فرمود، آنگاه كه در كنار خیمه به شمشیرش تكیه نموده و خواب خفیفى بر چشمان آن حضرت غالب گردید و همان وقت لشكر كوفه به سوى خیمه ها حركت نمود و چون زینب كبرى علیهاالسلام هلهله دشمن را شنید، شتابزده برادرش را بیدار كرده و از وضعى كه پیش آمده بود كه را مطلع نمود، در این موقع آن حضرت فرمود: انى رایت رسول الله صلى الله علیه و آله فى المنام ... .
7 / 18 - ...و قد اخبرنى جدى رسول الله صلى الله علیه و آله بانى ساساق الى العراق ، فانزل ارضا یقال لها عمورا و كربلا، و فیها استشهد و قد قرب الموعد، الا و انى اظن یومنا من هولاء یومنا من هولاء الاعداء غدا... .
(...جدم رسول خدا به من چنین چیزى خبر داده بود كه من به عراق فرا خوانده مى شوم و در محلى كه به آن عمورا و كربلا مى گویند فرود آمده و در همانجا به شهادت مى رسم و اینك وقت آن رسیده است و به گمان من فردا دشمن جنگ را با ما آغاز خواهد نمود).
8 / 18 - انى غدا اقتل ، و تقتلون كلكم معى ء، و لا یبقى منكم واحد .(133)
(من فردا كشته مى شوم و همه شما حتى قاسم و عبدالله شیرخوار كشته خواهد شد و كسى از شما زنده نخواهد ماند).
حسین بن على علیه السلام عصر تاسوعا یا شب عاشورا یا شب عاشورا در میان یارانش سخنرانى و با جملاتى كه از رسول خدا نقل نمود و شهادت خود و هركس را كه همراه اوست ، صریحا اعلان كرد، آنگاه به همه آنان اجازه مرخصى داد و هر یك از آنان با بیانى استقامت و پایدارى خود را ابراز نمود و در اینجا بود كه براى آخرین بار با یك جمله دیگر، آینده را براى آنان ترسیم نمود و چنین فرمود:)
9/18 - ...رایت كان كلابا قد شدت على لتنهشنى ، و فیها كلب ابقع رایته اشدها على ، اظن ان الذى یتولى قتلى رجل ابرص ‍ من بین هولاء القوم ، ثم انى رایت بعد ذلك جدى رسول الله صلى الله علیه و آله و معه جماعة من اصحابه و هو یقول لى : یا بنى انت شهید آل محمد و قد استبشر بك اهل السموات و اهل الصفیح الاعلى ، فلیكن افطارك عندى اللیلة ، عجل و لا تؤ خر، فهذا ملك قد نزل من السماء لیاءخذ دمك فى قارورة خضراء، فهذا ما رایت و قد انف الامر و اقترب الرحیل من هذه الدنیا لا شك فى ذلك .(134)
سحرگاهان شب عاشورا خواب سبكى چشم امام علیه السلام را فرا گرفت و چون بیدار گردید خطاب به یاران و اصحابش چنین فرمود:
(من در خواب دیدم گویا كه چندین سگ بر من حمله مى كنند و درنده ترین آنها سگى بود به رنگ سیاه و سفید و چنین گمان مى كنم قاتل من از میان این مردم كسى است كه به مرض برص مبتلاست . پس از آن رسول خدا را با گروهى از یارانش ‍ در خواب دیدم كه به من فرمود پسركم تو شهید آل محمد هستى و ساكنان آسمانها و عرش برین ، آمدن تو را به همدیگر مژده و بشارت مى دهند. تو امشب افطار را نزد من خواهى بود، بشتاب و تاخیر روامدار. و اینك فرشته اى از آسمان فرود آمده است تا خون تو را در شیشه سبز رنگى جمع آورى و حفظ كند این بود خوابى كه من دیدم ، اینك وقت آن فرا رسیده و زمان كوچ كردن از این دنیا، نزدیك شده است و شكى در آن نیست ).
19 - پیام پیروزى
آنان كه وارد صحنه جنگ و میدان مبارزه شده و در برابر دشمن قرار مى گیرند، در پى پیروزى خود و شكست دشمن هستند و حسین بن على علیه السلام نیز از این قانون خود مستثنا نیست ، ولى نكته مهم این است كه شكست و پیروزى از نظر آن حضرت ، بر خلاف عامه مردم ، مفهوم و معناى خاص داشت و داراءى بعد دیگرى است كه این معنا در نظر اكثر مردم نه تنها كاربردى ندارد، بلكه گاهى درك و تصور آن نیز ممكن نیست و از این رو درباره قیام آن حضرت تاویلات و برداشتهاى گوناگون و گاهى نظرات متضادى ابراز شده است .
آرى ، مفهوم پیروزى از نظر امام علیه السلام در مرحله اول انجام دادن یك وظیفه الهى و به پایان رسانیدن یك مسوولیت شرعى است . پیروزى از دیدگاه آن حضرت تحكیم بخشیدن به ارزشهاى انسانى و حركت در مسیرى است كه براى همه انبیا و اوصیا در جهت هدایت جامعه به سوى سعادت ابدى آنان ترسیم شده است ؛ خواه این حركت با پیروزى ظاهرى او و شكست دشمن همراه باشد یا این حركت به شكست ظاهرى منجر شود.
و این حقیقتى است كه فرازهاى متعددى از پیامهاى آن حضرت به وضوح بر آن دلالت مى كند، اكنون به نقل چند نمونه از آنها مى پردازیم :
1 / 19 - اما بعد، فانه یشاقق الله و رسوله من دعاء الى الله عزوجل و عمل صالحا و قال اننى من المسلمین ؛ و قد دعوت الى الامان و البر و الصلة ، فخیر الامان الله .(135)
(كسى كه به سوى خدا دعوت كند و عمل صالح انجام دهد و خود را در زمره مسلمانان بداند، بى شك با خداوند و پیامبرش ‍ مخالفت نورزیده است و اما اینكه به امان ، احسان ، صله و پاداش ‍ دعوت نمودى پس آگاه باش بهترین امان ، امان خداست ).
این فراز و پیام ، بخشى از جملاتى است كه حسین بن على علیه السلام در پاسخ (عبدالله بن جعفر و یحیى بن سعید) فرمود كه آنان پس از حركت امام علیه السلام از مكه ، بیرون شهر به آن بزرگوار رسیدند و ضمن ارائه امان نامه اى از (عمروبن سعید (136)) از آن حضرت در خواست مراجعت به مكه نمودند و عبدالله در این باره اصرار مى ورزید و خطرات آینده و پیمان شكنى مردم عراق را ترسیم مى نمود، امام علیه السلام با جملات یاد شده ، پاسخ داد.
2 / 19 - بسم الله الرحمن الرحیم ، من الحسین بن على الى محمد بن على و من قبله من بنى هاشم . اما بعد، فان لحق بى استشهد و من لم یلحق بى لم یدرك الفتح ، والسلام .(137)
ما این فراز و ترجمه آن را در صفحه یكصد و نه ضمن پیام شهادت حسین بن على علیه السلام نقل نمودیم و چون این سخن امام ، گذشته از پیام شهادت ، داراءى مفهوم پیروزى معنوى مى باشد، در این بخش نیز به نقل آن مبادرت ورزیدیم .
3 / 19 - ان نزل القضاء بما نحب و نرصى فنحمد الله على نعمائه ، و هو المستعان على اداء الشكر، وان القضاء دون الرجاء فلم یبعد من كان الحق نیته ، و التقوى سریرته .(138)
(اگر پیشامدها بر وفق مراد و دلخواه ما باشد، شكرگزار نعمتهاى خداوند خواهیم بود و تنها اوست یار و مددكار ما در سپاس گزاریش . و اگر حوادث و پیشامدها میان ما و خواسته هایمان مانع گردد و كارها طبق مراد ما پیش نرود، باز هم كسى كه نیتش حق و پاكیزه سرشت است ، از مسیر صحیح دور نگردیده (و راه خود را گم نمى كنید)).
امام علیه السلام این فراز را در پاسخ (فرزدق ) شاعر معروف كه عازم حج بود، در خارج از شهر مكه به او فرمود. حضرت در این ملاقات از وى وضع مردم عراق را پرسید، پاسخ فرزدق این بود:
(قلوب الناس معك و اسیافهم علیك ).(139)
(گرچه دلهاى مردم با شماست ، اما شمشیرهایشان بر علیه تان مى باشد).
لحن فرزدق یاس آور و پیشنهادش به امام علیه السلام انصراف از سفر به عراق بود كه امام با جمله فوق : (ان نزل القضاء...) به او پاسخ داد.
4 / 19 - اما و الله ! انى لارجو خیرا ما اراد الله بنا، قتلنا ام ظفرنا .(140)
آگاه باش ! به خدا سوگند! من امید قطعى دارم بر اینكه اراده و خواست خداوند درباره ما خیر است ، خواه كشته شویم یا پیروز گردیم ).
این فراز و فراز سوم را امام در منزل (عذیب الهجانات ) یكى از منازل نزدیك كربلاست ، در پاسخ (طرماح ) و یارانش ایراد فرمود وقتى او به همراه چهار تن از دوستانش در این منزل به حضور امام رسید، دوستانش عرض كردند یابن رسول الله ! (طرماح ) در این سفر، اشعارى را كه مشعر بر شوق وافر و ارادت شدید به درك فیض زیارت شما و در عین حال ، حاكى از اضطراب و نگرانى او از این سفر شما بود، زیاد مى خواند و تكرار مى نمود، امام علیه السلام براى رفع نگرانى آنان فرمود:
...انى لارجو ان یكون خیرا ما اراد الله بنا... .
آنگاه خود طرماح چنین گفت : یابن رسول الله ! نگرانى من بى جهت نیست ؛ زیرا من از كوفه بیرون نیامدم مگر اینكه دیدم در كنار این شهر، گروه زیادى براى مقابله با شما اجتماع كرده اند، شما را به خدا سوگند! از این سفر بر گردید؛ چون من اطمینان ندارم حتى یك نفر از اهل كوفه هم به یارى شما برخیزد.
امام علیه السلام در پاسخ پیشنهاد طرماح پیشنهاد چنین فرمود:
5 / 19 - ان بیننا و بین القوم عهدا و میثاقا، و لسنا نقدر على الانصراف حتى تتصرف بنا و بهم الامور و بهم الامور فى عاقبة .(141)
در میان ما و مردم كوفه عهد و پیمان بسته شده است (از آنان و عده حمایت و از ما وعهده رهبرى و هدایت ) و در اثر این پیمان ، براى ما امكان بازگشت نیست تا ببینیم عاقبت كار ما و آنان به كجا مى انجامد).
6 / 19 - (ما كنت لا بداهم بالقتال حتى یبدئونى ).(142)
(من شروع كننده جنگ نخواهم بود مگر آنان شروع كنند).
چون قافله امام علیه السلام و به موازات آن ، سپاهیان حر به (عذیب الهجانات ) رسیدند، نامه اى از ابن زیاد به دست حر رسید كه مضمون آن سختگیرى نسبت به حسین بن على و جلوگیرى از حركت آن حضرت بود. در اینجا (زهیر بن قین ) از یاران امام علیه السلام چنین پیشنهاد نمود كه یا بن رسول الله ! براى ما جنگ كردن با این گروه كم آسانتر است از جنگ نمودن با لشكر انبوهى كه در پشت سر آنان مى باشد و با ورود چنین لشكرى ، تاب مقاومت براى ما نخواهد ماند.
امام در پاسخ (زهیر) فرمود: (تا آنان شروع به جنگ نكنند، من آغازگر جنگ نخواهم بود).




نوع مطلب : محرم و عاشورا، 
برچسب ها : پیام شهادت، در بطن عقبه، نامه اى به بنى هاشم، عصر تاسوعا، هنگام ورود به كربلا،
لینک های مرتبط :


شنبه 14 مرداد 1396 05:09 ب.ظ
I got this web page from my buddy who informed me on the topic of this web page and at the moment
this time I am visiting this site and reading very informative content here.
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 12:49 ق.ظ
These are genuinely great ideas in on the topic of blogging.
You have touched some pleasant things here. Any way keep up
wrinting.
پنجشنبه 24 فروردین 1396 07:00 ق.ظ
Howdy are using Wordpress for your site platform? I'm
new to the blog world but I'm trying to get started and set up my own. Do you
require any coding expertise to make your own blog? Any help would be really appreciated!
پنجشنبه 10 فروردین 1396 05:57 ب.ظ
you're actually a good webmaster. The web site
loading pace is incredible. It kind of feels that you are doing
any distinctive trick. Furthermore, The contents are masterwork.

you have performed a fantastic task in this matter!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

احکام دینی و مذهبی
جهت تبادل لینک وب م ارا لینک کرده از طریق قسمت ارسال پیوند میتوانید لینک شوید

نظر یادتون نره

مدیر وبلاگ : محسن
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :