تبلیغات
احکام شرعی - امر به معروف و نهى از منكر در پیام حسین بن على
 
احکام شرعی
دینی و مذهبی عکس ماه محرم
9 - امر به معروف و نهى از منكر در پیام حسین بن على (ع )
مساله (امر به معروف و نهى از منكر ) بعنوان یكى از مهمترین برنامه هاى شریعت و زیربناى نظام اسلامى و عامل اجرایى قوانین این آیین مقدس به شمار مى آید و در قرآن مجید با عناوین و تعبیرات مختلف از جمله به صورت ارائه یك وظیفه حتمى و تكلیف موكد آمده است :
ولتكن منكم امة یدعون الى الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنكر و اولئك هم المفلحون .(63)
و گاهى به عنوان بیان اوصاف و نشانه هاى مومنان راستین از آن یاد شده است چنانچه مى فرماید:
و المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنكر... .(64)
و در كلمات پیامبر صل الله علیه وآله و سلم و ائمه معصومین علیه السلام هم در این مورد تاكیدات فراوان وجود دارد؛ از جمله امام باقر علیه السلام مى فرماید:

(امر به معروف و نهى از منكر، دو فریضه بزرگ الهى است كه بقیه واجبات با آنها برپا مى شوند و به وسیله این دو، راهها امن مى گردد و كسب و كار مردم حلال مى شود، حقوق افراد تاءمین مى گردد و در سایه آنها زمینها آباد و از دشمنها انتقام گرفته مى شود و در پرتو آنها، همه كارها روبه راه مى گردد).(65)
با توجه به این اهمیت است كه عده اى از فقهاى بزرگ شیعه ، جهاد را با تمام عظمتش و با تمام ابعاد و احكامش ، بخشى از امر به معروف و نهى از منكر مى دانند و گوشه اى از این وظیفه اسلامى به حساب مى آورند و جمله :
اشهد انك قد اقمت الصلاة و اتیت الزكاة و امرت بالمعروف و نهیت عن المنكر .
كه در زیارت حسین بن على علیه السلام آمده است ، گواه این حقیقت است . و این معنا را تفهیم مى كند كه آن حضرت با قیام و جهاد خود، وظیفه امر به معروف را به انجام رسانیده است .
به هر حال ، این موضوع با توجه به اهمیتى كه داراست ، در كلام و پیام حسین بن على علیه السلام در سه محور و سه بخش مختلف ، مورد توجه قرار گرفته است :
الف - اهمیت امر به معروف و نهى از منكر در جامعه اسلامى .
ب - نكوهش سستى كنندگان در امر به معروف و نهى از منكر.
ج - امر به معروف و نهى از منكر، عنصر اصلى و عامل مهم در قیام حسین بن على علیه السلام است .
اینك بخش اول :
الف - اهمیت امر به معروف و نهى از منكر در جامعه اسلامى
1 / 9 - ایها الناس ! ان رسول الله صل الله علیه و آله وسلم قال : من راءى سلطانا جائرا مستحلا لحرام الله ناكثا عهده مخالفا لسنة رسول الله یعمل فى عباد الله بالاثم و العدوان فلم یغیر علیه بفعل و لا قول كان حقا على الله ان یدخله مدخله .(66)
(مردم ! پیامبر خدا فرمود هر كس سلطان جائر و زور گویى را ببیند كه حرام خدا را حلال نموده و پیمان او را در هم شكسته ، با سنت پیامبر، مخالفت مى ورزد، در میان بندگان خدا راه گناه و مخالفت با قانون الهى را در پیش مى گیرد و با چنین فردى با عمل و گفتارش مخالفت نكند، بر خداوند است كه چنین فرد (ساكت ) را به محل همان طغیانگر (آتش جهنم ) داخل كند ).
این فراز، بخش اول از سخنرانى حسین بن على علیه السلام است كه در منزل (بیضه ) خطاب به سپاهیان حر ایراد فرمود.
2 / 9 - اعتبروا ایها الناس بما وعظ الله به اولیاء من سوء ثنانه على الاخبار اذ یقول : لو لا ینهاهم الربانیون و الاخبار عن قولهم الاثم ...و قال : لعن الذین كفروا من بنى اسرائیل - الى قوله - لبئس ما كانوا یفعلون .(67)
(اى مردم ! از پندى كه خدا به اولیا و دوستانش به صورت نكوهش از علماى یهود داده ، عبرت بگیرید، آنجا كه مى فرماید: چرا دانشمندان نصارى علماى یهود، آنان را از سخنان گناه آمیز و خوردن مال حرام ، نهى نمى كنند. و باز مى فرماید:از بنى اسرائیل آن عده كه كافر شدند، مورد لعن و نفرین قرار گرفتند؛ زیرا آنان همدیگر را از اعمال زشتى كه انجام مى دادند، نهى نمى كردند و چه بدكارى كه مرتكب مى شدند).
این فراز و فرازهاى نه گانه از فرازهاى خطبه مفصل و تاریخى حسین بن على علیه السلام است كه دو سال قبل از مرگ معاویه ، در سرزمین منى آن را ایراد فرموده است .
3 / 9 - و انما عاب الله ذلك علیهم لانهم كانوا یرون من الظلمة الذین بین اظهر هم المنكر و الفساد فلا ینهونهم عن ذلك رغبة فیما كانوا ینالون منهم و رهبة مما یحذرون و الله یقول : فلا تخشوا الناس و اخشون و قال : و المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنكر... .(68)
(در حقیقت خدا سكوت آنان را از این جهت عیب مى شمارد كه آنان با چشم خود مى دیدند كه ستمكاران به زشتكارى و فساد پرداخته اند و باز منعشان نمى كردند و این سكوت به خاطر علاقه به چیزهایى بود كه از آن دریافت مى كردند و به خاطر ترسى بود كه از آزار و تعقیب آنان به دل راه مى دادند، در حالى كه خداوند مى فرماید:از مردم نترسید و از من بترسید. و مى فرماید:مردان و زنان مومن ، ولى (یار و یاور) یكدیگرند، همدیگر را امر به معروف و نهى از منكر مى كنند ).
4 / 9 - فبدا الله بالامر بالمعروف و النهى عن المنكر فریضة منه لعمه بانها اذا ادیت و اقیمت استقامت الفرائض كلها هینها وصعبها و ذلك ان الامر بالمعروف و النهى عن المنكر دعاء الى الاسلام مع رد المظالم و مخالفة الظالم و قسمة الفى ء و الغنائم و اخذ الصدقات من مواضعها و وضعها فى حقها .(69)
(خداوند در این آیه (كه فراز قبلى آورده شد) در شمردن صفات مومنان كه مظهر دوستى و همكارى هستند، از امر به معروف و نهى از منكر شروع مى كند و نخست آن را موجب مى شمارد؛ زیرا مى داند اگر این دو امر در جامعه برقرار شود، همه واجبات از آسان گرفته تا مشكل ، برقرار خواهد شد؛ چون امر به معروف و نهى از منكر، دعوت به اسلام ، باز گرداندن حقوق به ناحق گرفته شده ، ستیز با ستمگر و تقسیم ثروتهاى عمومى و غنایم جنگى است بر موازین اسلام و اخذ جمع آورى صدقات (زكات و مالیاتهاى الزامى ) از موارد صحیح و واجب آن و به مصرف صحیح و شرعى رسانیدن آن است ).
مهم ترین بعد در امر به معروف و نهى از منكر
آنچه در این فراز از پیام و سخن امام علیه السلام قابل توجه و حائز اهمیت است ، بیان ابعاد وسیع و مفهوم گسترده امر به معروف و نهى از منكر و اشاره به مهمترین بعد و جنبه عملى در این مساله اساسى و حیاتى است ؛ زیرا آن حضرت با استناد به دو آیه از قرآن مجید، مى فرماید: (اگر امر به معروف و نهى از منكر در جامعه برقرار شود، همه واجبات از كوچك و بزرگ ، عملى و همه مشكلات اجتماعى ، حل خواهد شد ).
آنگاه به عنوان نمونه و مثال ، پنج مورد از این امور را بدین صورت بیان مى كند.
یك - و ذلك ان الامر بالمعروف و النهى عن المنكر دعاء الى الاسلام .
(امر به معروف و نهى از منكر دعوت به اسلام است ).
دو - (مع رد المظالم ).
(و باز گرداندن حقوق به ناحق گرفته شده است ).
سه - (و مخالفة الظالم ).
(مبارزه با ستمگران است ).
چهار - (و قسمة الفى ء و الغنائم ).
(توزیع عادلانه ثروتهاى عمومى و غنایم است ).
پنج - (و اخذ الصدقات من مواضعها و وضعها فى حقها ).
(و جمع آورى صدقات (زكات و مالیاتهاى الزامى ) بجا و صحیح و صرف كردن آنها در موارد شرعى است ).
و پر واضح است كه قیام به امر به معروف و نهى از منكر در این سطح وسیع مبارزه با ستمگران و گرفتن حقوق ستمدیدگان و ریشه كن نمودن جور و فساد و اقامه عدل و داد در جامعه نمى تواند به صورت (فردى ) و یا با امر به معروف (قولى ) و بدون تشكیل حكومت اسلامى و ایجاد نیروى اجرایى ، امكان پذیر باشد.
ب - نكوهش سستى كنندگان در امر به معروف و نهى از منكر
اینك بخش دوم پیام آن حضرت كه در این قسمت از پیامش ‍ كسانى كه وظیفه خود را در مقابل فریضه بزرگ ( امر به معروف و نهى از منكر ) نادیده گرفته و در انجام این واجب ، سستى به خرج داده اند، مورد نكوهش و ملامت قرار داده ، آنگاه آثار شوم این سهل انگارى و عواقب تلخ و ثمرات ناگوار این ترك مسوولیت را كه پیش از همه متوجه خود آنان گردیده است ، تذكر مى دهد و مى فرماید:
5 / 9 - ثم انتم ایتها العصابة عصابة بالعلم مشهورة ، و بالخبر مذكورة ، و بالنصیحة معروفة ، و بالله فى انفس الناس ‍ مهابة ، یهابكم الشریف ، و یكرمكم الضعیف ، و یؤ ثروكم من لا فضل لكم علیه و لا یدكم عنده ، تشفعون فى الحوائج اذا امتنعت من طلابها، وتمشون فى الطریق بهیبة الملوك و كرامة الاكابر .
(شما اى گروه حاضر! اى گروهى كه به علم و دانش شهرت دارید! و از شما به نیكى یاد مى شود و به خیر خواهى و راهنمایى در جامعه ، معروف شده اید و به خاطر خدا در دل مردم شكوه و مهابت دارید، به طورى كه افراد مقتدر از شما بیم دارند، شما را بر خود مقدم مى شمارند و نعمتهاى خدا را برخود دریغ و بر شما ارزانى مى دارند، مردم در حوائج و نیازهایشان ، شما را واسطه قرار مى دهند و در كوچه و خیابان با مهابت پادشاهان و شكوه بزرگان ، قدم بر مى دارند ).
6 / 9 - الیس كل ذلك انما نلتموه بما یرجى عندكم من القیام بحق الله و ان كنتم عن اكثر حقه تقصرون ، فاستختففتم بحق الائمة ، فاما حق الضعفاء فضیعتم ، واما حقكم بزعمكم فطلبتم ، فلا مالا یذلتموه ، و لا نفسا خاطرتم بها للذى خلقها، و لا عشیرة عادیتموها فى ذات الله .
(آیا بر همه این احترامات و قدرتهاى معنوى از این جهت نایل نگشته اید كه از شما امید مى رود تا به اجراى قانون خدا كمر ببندید گرچه در موارد زیادى از قوانین خدا، كوتاهى كرده اید، بیشتر حقوق الهى را كه به عهده دارید، فرو گذاشته ، حق ائمه را خوار و خفیف و حق افراد ناتوان را ضایع كرده اید، اما در همان حال به دنبال آنچه حق خویش مى پندارند برخاسته اید، نه پولى خرج كرده اید و نه جان را در راه كسى كه آن را آفریده به خطر انداخته اید. و نه با قبیله و گروهى به خاطر خدا در افتاده اید ).
7 / 9 - انتم تتمنون على الله جنته و مجاورة رسله و امانا من عذابه ، لقد خشیت علیكم ایها المتمنون على الله ان تحل بكم نقمة من نقمانه ، لانكم بلغتم من كرامة الله منزلة فضلتم بها، و من یعرف الله لا تكرمون و انتم بالله فى عباده تكرمون .
(شما آرزو دارید و حق خود مى دانید كه خداوند بهشتش و همنشینى پیامبرانش را ایمنى از عذابش را به شما ارزانى دارد، اى كسانى كه چنین انتظارهایى از خدا دارید! من از این بیمناكم كه عذابى از عذابهایش بر شما فرود آید؛ زیرا در سایه عزت و عظمت خدا به منزلتى بلند رسیده اید، ولى خدا شناسایى را كه مبلغ خداشناسى هستند، احترام نمى كنید حال آنكه شما به خاطر خدا در میان بندگانش احترام دارید ).
8 / 9 - و قد ترون عهود الله منقوضة فلا تفزعون ، و انتم لبعض ذمم آبائكم تفزعون ، و ذمة رسول الله مخفورة محفورة و العمى و البكم و الزمنى فى المدائن مهملة ، لا نرحمون و لا فى منزلتكم تعملون ، ولا من عمل فیها تعینون و بالادهان و المصانعة عند تاءمنون ، كل ذلك مما امركم الله به من النهى و التناهى و انتم غافلون .
(و نیز از آن جهت بر شما بیمناكم كه به چشم خود مى بینید تعهدات و پیمانهاى در برابر خداوند گسسته ، اما نگران نمى شوید در حالى كه براى پاره اى از تعهدات پدرانتان آشفته مى شوید و اینك تعهداتى كه در برابر پیامبر انجام گرفته (تعهد اطاعت از او و جانشینش ) مورد بى اعتنایى است ، نابینایان و اشخاص كر و لال و زمینگیر و ناتوان در همه شهرها بى سرپرست مانده اند، بر آنان ترحم نمى شود و نه مطابق شان و منزلتتان عمل مى كنید و نه به كسى كه بدین سان عمل كند، مدد مى رسانید. با چرب و چاپلوسى ، خود را در برابر ستمكاران ایمن مى سازید، تمام اینها دستورهاى خداست به صورت نهى یا تناهى (باز داشتن یكدیگر از منكر، كه شما از آن غفلت مى ورزید ).
9 / 9 - و انتم اعظم الناس مصیبة لما غلبتم علیه من منازل العلماء لو كنتم تشعرون ، ذلك بان مجارى الامور و الاحكام على ایدى العلماء بالله ، الامناء على حلاله و حرامه ، فانتم المسلوبون تلك المنزلة ، و ما سلبتم ذلك الا بتفرقكم عن الحق و اختلافكم فلى السنة بعد البینة الواضحة .
(و مصیبت شما را از مصایب همه مردم سهمگین تر است ؛ زیرا منزلت و مقامى كه باید علما داشته باشند از شما باز گرفته اند؛ چون امور ادارى كشور و صدور احكام قضایى و تصویب برنامه هاى اجرایى به دست دانشمندان روحانى كه امین حقوق الهى و به حلال و حرام آگاهند، اجرا شود، اما اینك این مقام را از دست شما ربوده اند و از دست دادن چنین مقامى ، هیچ علتى ندارد جز اینكه از پیرامون حق (قانون اسلام و حكم خدا) پراكنده اید و درباره سنت پس از آنكه دلایل روشن بر حقیقت آن وجود دارد، اختلاف كرده اید ).
10 / 9 - و لو صبرتم على الارض و تحملتم المؤ ونة فى ذات الله كانت امور الله علیكم ترد و عنكم تصدور و الیكم ترجع ، و لكنكم مكنتم الظلمة من منزلتكم ، و استسلمتم امور الله فلى ایدیهم ، یعملون بالشبهات ویسیرون فى الشهوات ، سلطهم على ذلك فرار كم من الموت ، واعجابك بالحیاة التى هى مفارقتكم ، فاسلمتم الظعفاء فى ایدیهم ... .(70)
(شما اگر بر شكنجه و ناراحتى شكیبایى مى نمودید و در راه خدا متحمل ناگوارى بودید، مقررات براى تصویب ، پیش شما آورده مى شد و به دست شما صادر مى گردید و شما مرجع كارها بودید، اما به ستمكاران مجال دادید تا این مقام را از دست شما بستانند و اجازه دادید حكومت به دست آنان بیفتد تا بر اساس سنت حدس و گمان ، به حكومت پردازند و راه خود كامگى و اقناع شهوت پیشه سازند، سبب تسلط آنان بر حكومت ، فرارتان از كشته شدن و دلبستگى شما به زندگى كوتاه دنیا بود، شما با این روحیه و رویه ، توده ناتوان را به چنگال این ستمگران گرفتار كردید ).
ج - امر به معروف و نهى از منكر، عنصر اصلى وعامل مهم در قیام حسین بن على (ع )
و اینك پس از نقل پیام حسین بن على علیه السلام در دو بخش از امر به معروف و نهى از منكر، به بخش سوم این موضوع كه در آن پنج پیام نقل گردیده است ، مى پردازیم :
11 / 9 - اللهم انك تعلم انه لم یكن ما كان منا تنافسا فى سلطان ، و لا التماسا من فضول الحطام ولكن لنرى المعالم من دینك ، ونظهر الاصلاح فى بلادك ، و یاءمن المظلومون من عبادك ، و یعمل بفرائضك ، سننك و احكامك .(71)
(خدایا! بى شك تو مى دانى آن چه از ما سر زده (و مبارزه اى كه بر ضد بنى امیه شروع كرده ایم ) نه رقابت در به دست آوردن قدرت سیاسى است و نه جستجوى ثروت و نعمتهاى بیشتر، بلكه براى این است كه ارزشهاى درخشان آیینت را ارائه دهیم و در بلاد و شهرها اصلاحات پدید آوریم و بندگان ستمدیده ات را از حقوقشان برخوردار و ایمن سازیم و براى این است كه به قوانین و احكام تو عمل شود ).
12 / 9 - اللهم انى احب المعروف و انكر المنكر، و انى اسئلك یا ذاالجلال و الاكرام بحق هذا القبر و من فیه الا اخترت لى من امرى ما هو لك رضى و لرسولك رضى .(72)
(خدایا من دوستدار معروف و از منكر بیزارم . اى خداى بزرگ و كرامت بخش ! تو را به حق این قبر و به حق كسى كه در میان آن است ، سوگندت مى دهم كه در این تصمیم و اراده اى كه دارم ، راهى را براى منم بنمایى كه موجب رضا و خشنودى تو و پیامبرت باشد ).
امام علیه السلام این جمله را در یك برهه حساس و در یك شرایط تاریخى در كنار قبر رسول خدا صل الله علیه وآله وسلم ایراد فرمود، آنگاه كه تصمیم گرفت مدینه را به سوى مكه ترك گوید و براى آخرین بار به زیارت قبر رسول خدا (ص ) شتافت و با جد بزرگوارش وداع نمود.
13 / 9 - و انى لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما، و انما خرجت لطلب الاطلاح فى امة جدى (ع ) ارید ان امر بالمعروف و انهى عن المنكر و اسیر بسیرة جدى وابى على بن ابى طالب .(73)
(و من نه از روى خود خواهى و یا براى خوشگذرانى و نه براى افساد و ستمگرى ، از مدینه خارج شدم بلكه هدف من از این سفر، امر به معروف و نهى از منكر و خواسته ام از این حركت ، اصلاح مفاسد امور است و احیا و زنده كردن سنت و قانون جدم رسول خدا (ص ) و راه و رسم پدرم على ابن ابیطالب است ).
این جمله ها بخشى از متن وصیتنامه حسین بن على علیه السلام است كه هنگام حركت از مدینه خطاب به برادرش (محمد بن حنیفه ) نوشته است .
14 / 9 - و انا ادعوكم الى كتاب و سنة نبیه ، فان السنة قد امیتت و البدعة قد احییت تسمعوا قولى اهدكم الى سبیل الرشاد .(74)
(من شما را به كتاب و سنت پیامبرش دعوت مى كنم ، زیرا سنت فراموش شده و بدعت ، جاى آن را گرفته است ، اگر سخن مرا بشنوید، به راه سعادت و خوشبختى رهنمونتان خواهم بود ).
این جمله نیز كه بیانگر انگیزه قیام و حركت حسین بن على علیه السلام است ، از فرازهاى نامه اى است كه آن حضرت پس از ورود به مكه ، به سران شهر بصره مانند (مالك بن مسمع بكرى ، مسعود بن عمرو، منذر بن جارود و...) نگاشته است .
15 / 9 - الا و ان هولاء قد لزموا طاعة الشیطان ، و تركوا طاعة الرحمان ، و اظهروا الفساد، و عطلوا الحدود، و استاثروا بالفى ء، واحلوا حرام الله ، و حرموا حلاله ، و انا احق ممن غیر .(75)
(مردم آگاه باشید! اینان (بنى امیه ) به پیروى از شیطان گردن نهاده و اطاعت خدا را ترك نموده اند، فساد را ترویج و حدود خدا را تعطیل نموده اند و بیت المال را به خود اختصاص داده ، حرام خدا را حلال و حلال خدا را تحریم كرده اند و اینك من سزاوار و شایسته ام بر حكومت مسلمانان نه اینان كه اسلام را تغییر داده اند ).
این جمله بخشى از سخنرانى مشروح حسین بن على علیه السلام است كه در (منزل بیضه ) در نزدیكى كربلا خطاب به سپاهیان (حر ) ایراد فرمود.





نوع مطلب : فروع دین، محرم و عاشورا، 
برچسب ها : امر به معروف و نهى از منكر در پیام حسین بن على، دو فریضه بزرگ الهى، دعوت به اسلام، عنصر اصلى وعامل مهم در قیام حسین بن على،
لینک های مرتبط :


دوشنبه 9 مرداد 1396 09:19 ب.ظ
Attractive component of content. I just stumbled upon your site and in accession capital to assert that I get
in fact loved account your weblog posts. Any way I
will be subscribing in your augment or even I success
you get entry to constantly rapidly.
یکشنبه 8 مرداد 1396 01:08 ق.ظ
My family members always say that I am wasting my time here at net,
however I know I am getting experience daily by reading thes good content.
یکشنبه 8 مرداد 1396 12:53 ق.ظ
When someone writes an piece of writing he/she maintains the image of a user in his/her mind that how a
user can understand it. So that's why this paragraph is perfect.

Thanks!
شنبه 7 مرداد 1396 09:52 ب.ظ
Thanks in favor of sharing such a fastidious opinion, piece of writing is nice, thats why i have
read it fully
شنبه 7 مرداد 1396 09:46 ب.ظ
Your style is so unique compared to other folks I've read stuff from.
Many thanks for posting when you have the opportunity, Guess I'll just book mark this
page.
شنبه 7 مرداد 1396 09:36 ب.ظ
I am not sure where you're getting your information, but good topic.

I needs to spend some time learning much more or understanding more.
Thanks for wonderful information I was looking for this info for my mission.
شنبه 7 مرداد 1396 09:15 ب.ظ
It's remarkable to go to see this website and reading the views of all friends on the topic of this
piece of writing, while I am also eager of getting familiarity.
شنبه 7 مرداد 1396 08:42 ب.ظ
It's in fact very difficult in this active life to listen news on Television, therefore
I just use internet for that purpose, and obtain the most
recent news.
شنبه 7 مرداد 1396 08:35 ب.ظ
I visited many web pages however the audio quality for audio songs existing at this web page
is actually wonderful.
شنبه 7 مرداد 1396 08:00 ب.ظ
Pretty! This was an incredibly wonderful article. Many thanks for providing these details.
شنبه 7 مرداد 1396 07:49 ب.ظ
Great blog you have here but I was curious if you knew of any user discussion forums
that cover the same topics discussed in this article? I'd really love to be a part of community where I can get feedback from other experienced individuals that share the same interest.
If you have any suggestions, please let me know. Bless you!
شنبه 7 مرداد 1396 07:07 ب.ظ
Thanks to my father who stated to me concerning this website, this website
is truly awesome.
شنبه 7 مرداد 1396 06:35 ب.ظ
Hi there just wanted to give you a quick heads up
and let you know a few of the pictures aren't loading correctly.
I'm not sure why but I think its a linking issue. I've tried it
in two different browsers and both show the same
results.
شنبه 7 مرداد 1396 02:55 ب.ظ
Hello, I think your blog might be having browser compatibility issues.
When I look at your blog site in Firefox, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has
some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up!

Other then that, fantastic blog!
شنبه 7 مرداد 1396 12:15 ب.ظ
I pay a visit everyday a few sites and blogs to read content,
but this web site presents quality based articles.
شنبه 7 مرداد 1396 12:06 ب.ظ
Hi, i think that i saw you visited my web site so i came to “return the
favor”.I'm trying to find things to improve my site!I suppose its ok to
use some of your ideas!!
شنبه 7 مرداد 1396 11:55 ق.ظ
Helpful info. Fortunate me I found your site accidentally, and I'm
stunned why this coincidence didn't took place in advance!
I bookmarked it.
شنبه 7 مرداد 1396 09:37 ق.ظ
It's not my first time to pay a visit this site, i am visiting this web site
dailly and get fastidious data from here all the time.
شنبه 7 مرداد 1396 07:50 ق.ظ
fantastic points altogether, you simply received a new reader.
What could you suggest about your post that you just made some days
in the past? Any sure?
جمعه 2 تیر 1396 07:26 ب.ظ
چلیپا از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن مناسب ابتدا آیا واقعا نشستن درست
با من پس از برخی از زمان. جایی درون پاراگراف شما در واقع موفق به من مؤمن اما فقط برای while.

من هنوز کردم مشکل خود را با جهش
در مفروضات و یک ممکن است را سادگی به پر همه کسانی معافیت.

در این رویداد شما در واقع که می توانید انجام من
می مطمئنا تا پایان تحت تاثیر قرار داد.
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 01:59 ق.ظ
Hi there, I found your website by means of Google at the
same time as looking for a comparable topic, your site came up, it looks good.
I've bookmarked it in my google bookmarks.
Hello there, simply become alert to your weblog through Google, and located
that it is really informative. I'm going to watch out for brussels.
I will appreciate in the event you continue this in future.
A lot of other people can be benefited out of your writing.
Cheers!
جمعه 22 اردیبهشت 1396 07:45 ق.ظ
Thanks for sharing your thoughts on امر. Regards
پنجشنبه 24 فروردین 1396 10:05 ب.ظ
Link exchange is nothing else except it is only placing the other person's blog link on your page
at proper place and other person will also do similar in favor of you.
یکشنبه 20 فروردین 1396 09:21 ب.ظ
I don't know whether it's just me or if everybody else experiencing
issues with your site. It seems like some of the text in your content are running off the screen. Can somebody else please comment and let me
know if this is happening to them as well? This might be a problem with my browser because I've had this happen before.
Appreciate it
جمعه 18 فروردین 1396 03:44 ب.ظ
Thanks in support of sharing such a pleasant thinking, article is fastidious,
thats why i have read it completely
یکشنبه 13 فروردین 1396 04:12 ب.ظ
My coder is trying to convince me to move to .net
from PHP. I have always disliked the idea because of the costs.
But he's tryiong none the less. I've been using WordPress on a variety of
websites for about a year and am anxious about switching
to another platform. I have heard good things about blogengine.net.
Is there a way I can import all my wordpress content into it?
Any help would be greatly appreciated!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

احکام دینی و مذهبی
جهت تبادل لینک وب م ارا لینک کرده از طریق قسمت ارسال پیوند میتوانید لینک شوید

نظر یادتون نره

مدیر وبلاگ : محسن
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :