تبلیغات
احکام شرعی - اعمال مكّه
 
احکام شرعی
دینی و مذهبی عکس ماه محرم
جمعه 7 مرداد 1390 :: نویسنده : محسن
اعمال مكّه
میقات
هنوز فرسخها به مكّه باقى مانده است كه به زائران خانه خدا مى گویند: پیاده شوید و لباس هاى خود را از تن بیرون كنید. اینجا ((میقات )) است از اینجا دیگر با آن قالب قبلى نباید عبور كرد و اگر اشتباه نمودى و عبور كردى ، باید برگردى ، باید قالب خود را عوض كنى تا شاید قلب تو عوض شود. همه لباس هاى كوچك و بزرگ و حتى كفش و كلاهت را بیرون كن .
به حضرت موسى (علیه السلام ) گفتند: فَاخْلَعْ نَعْلَیْكَ اِنَّكَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً
(36).
اى موسى ! تو در وادى قدس قرار گرفته اى ، پس كفش خود را بیرون كن
))، ولى اینجا هنوز به وادى قدس نرسیده و هنوز فرسخها تا مكّه راه مانده است ، باید همه چیز خود را كنار گذاریم . وادى قدس اینجا ((مكّه ))است كه فرسخها قبل از رسیدن باید از پوست قبلى بیرون آییم .
در میقات چه كنیم ؟
قصد و نیت كن ، از غفلت بیرون بیا، لباس احرام بپوش ، لباس ‍ سفید، ندوخته ، پاك و از مال حلال و بگو خدایا آمدم : لَبَّیْكَ اَللّهُمَّ لَبَّیْكَ.
لباس احرام یعنى لباسى كه در آن بسیارى از چیزها را بر خود حرام مى كنیم ، همانگونه كه به جمله اللّه اكبر، تمام اعمالى را كه سبب بطلان نماز است برخود حرام مى نماییم . آرى كسى كه مى خواهد وارد حریم حَرَم شود، باید مُحِرم شود
(37)، همانگونه كه در مساءله انتظار امام زمان مى گوییم ، كسى كه در انتظار مصلح است ، خود باید صالح باشد.
لباس احرام ، احترام به حَرَم است .

اعمال مكّه
میقات
هنوز فرسخها به مكّه باقى مانده است كه به زائران خانه خدا مى گویند: پیاده شوید و لباس هاى خود را از تن بیرون كنید. اینجا ((میقات )) است از اینجا دیگر با آن قالب قبلى نباید عبور كرد و اگر اشتباه نمودى و عبور كردى ، باید برگردى ، باید قالب خود را عوض كنى تا شاید قلب تو عوض شود. همه لباس هاى كوچك و بزرگ و حتى كفش و كلاهت را بیرون كن .
به حضرت موسى (علیه السلام ) گفتند: فَاخْلَعْ نَعْلَیْكَ اِنَّكَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً
(36).
اى موسى ! تو در وادى قدس قرار گرفته اى ، پس كفش خود را بیرون كن
))، ولى اینجا هنوز به وادى قدس نرسیده و هنوز فرسخها تا مكّه راه مانده است ، باید همه چیز خود را كنار گذاریم . وادى قدس اینجا ((مكّه )) است كه فرسخها قبل از رسیدن باید از پوست قبلى بیرون آییم .
در میقات چه كنیم ؟
قصد و نیت كن ، از غفلت بیرون بیا، لباس احرام بپوش ، لباس ‍ سفید، ندوخته ، پاك و از مال حلال و بگو خدایا آمدم : لَبَّیْكَ اَللّهُمَّ لَبَّیْكَ.
لباس احرام یعنى لباسى كه در آن بسیارى از چیزها را بر خود حرام مى كنیم ، همانگونه كه به جمله اللّه اكبر، تمام اعمالى را كه سبب بطلان نماز است برخود حرام مى نماییم . آرى كسى كه مى خواهد وارد حریم حَرَم شود، باید مُحِرم شود
(37)، همانگونه كه در مساءله انتظار امام زمان مى گوییم ، كسى كه در انتظار مصلح است ، خود باید صالح باشد.
لباس احرام ، احترام به حَرَم است .
لباس احرام ، رمز دورى از لهو و لعب و زر و زیور است
(38).
لباس احرام ، لباس خشوع است
(39).
لباس احرام ، حركت به سوى كعبه را تشدید مى كند و شوق دیدار را مى افزاید و گویا انسان از این به بعد احساس جدّى بودن مى كند. خودش را در مدار یار مى یابد.
(40)
لباس احرام ، لباس تعظیم در برابر خدا است .(41)
لباس احرام ، به ما مى گوید: از این به بعد دیگر عوض شده اید، دنیا را كنار زده اید، مرگ و معاد و آخرت و حضور در برابر خدا را باید ببینید. ورود در لباس احرام براى شما یك موفقیت است .
بعد از پوشیدن این لباس ، حتى اگر بمیرد، آمرزیده است .
(42)
در روایات مى خوانیم كه امام صادق (علیه السلام ) همین كه لباس احرام پوشید و خواست بگوید: لبیك ، از گریه صدا در گلوى مباركش حبس شد، هرچه كرد، نتوانست تلبیه بگوید، رهبر یكى از فرقه هاى اهل سنت رو به آن حضرت گفت : چرا معطّلى ؟! امام فرمود: مى ترسم ، بگویم (لبیك )، خدایا! آمدم ولى جواب آید كه من آمدن تو را قبول ندارم !
به طواف كعبه رفتم ، به حرم رهم ندادند
كه تو در برون چه كردى كه درون خانه آیى ؟
بارها در گرفتاریها با خدا عهد بستى كه عوض مى شوم ، از این به بعد خود را اصلاح مى كنم و در راه صحیح قرار مى گیرم ، ولى همین كه از پل گذشتى ، عهد را شكستى ، در اینجا دیگر مواظب باش ، با توجه بگو:
لَبَّیْكَ اَللّهُمَّ لَبَّیْكَ .
حرم و مكه
زائران خانه خدا، در میقات ، لباس را عوض كرده ، كم كم به سوى مكّه حركت مى كنند، به حرم مى رسند به منطقه اى كه علامت گذارى شده است . هرچه نزدیكتر مى شوند، هیجان و شور و نشاط بیشتر مى شود تا وارد مكّه مى شوند. خانه اى براى همه مردم سَواء الْعا كِفُ فیهِ وَاْلبادِ(43)، افراد مقیم و مسافر در بهره بردارى از مكّه یكسانند.
در این حریم ، هیچكس حق نداردبه عنوان متولى خانه خدا یا عناوین دیگر، كمترین مزاحمتى براى زائران خانه خدا فراهم كند و یا آن را به یك پایگاه اختصاصى براى تبلیغات و برنامه هاى خود تبدیل نماید.
(44)
مكّه از نظر جغرافیائى ، شهرى است كوهستانى با هواى داغ ، حدود 330 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و حدود چهارصد هزار نفر ساكن دائمى آنجا هستند، بنیان گذار این شهر حضرت ابراهیم (علیه السلام ) و سابقه تاریخى آن بسیار است ؛ زیرا حتى قبل از اسلام یكى از مراكز تجارى بوده است (45) ولى ما مكّه را جغرافیا نمى دانیم ، تاریخ مى دانیم . ماده نمى دانیم ، معنا مى دانیم .
مكّه زادگاه پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله ) است ، مكّه شكنجه گاه مسلمانان صدر اسلام است ، مكّه فرودگاه جبرئیل و مركز وحى است ، مكّه شمعى است كه پروانه هاى آن از سراسر جهان گردش جمع مى شوند، مكّه یادگار ایثارهاى ابراهیم (علیه السلام ) و هاجر است ، مكّه شهر خدا است .
مسجد الحرام
زائران خانه خدا، با رسیدن به مكّه ، بازهم احساس مى كنند كه گمشده اى دارند. گمشده آنان مسجدالحرام و كعبه است . امام صادق (علیه السلام ) مى فرماید: چون ورود مشركان به آن مسجد طبق آیه قرآن حرام است ، آن را مسجدالحرام نامیده اند(46)مسجدى كه نماز فرادى در آن از نماز جماعت در خانه ، بهتر است (47)، مسجدى كه انجام یك نماز واحب در آن ، سبب آبرو و قبول شدن تمام نمازهاى انسان در طول عمر اوست (48).
در قرآن مى خوانیم ؛ وَ مَنْ یُرِدْ فیهِ بِالْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ اَلیمٍ
(49)، كسى كه بنا داشته باشد در مسجد الحرام ظلمى كند از عذاب دردناك به او مى چشانیم .
امام صادق (علیه السلام ) در ذیل این آیه فرمود؛
((اراده ظلم در مسجد الحرام به این است كه انسان در آنجا عبادت غیرخدا كند و یا حكومت و تولیت غیر صالحان را بر آن بپذیرد))(50).
مسجدى كه جز افراد باتقوا، حق تولیت آن را ندارند
(51). مسجدى كه مبداء معراج پیامبر اكرم (صلى اللّه علیه و آله ) بوده است .(52)مسجدى كه براى توفیق تعمیر آن ، افتخارها مى كردند.(53) مسجدى كه هیچ كدورت و ناراحتى نمى تواند دلیل بازداشتن مردم از ورود به آن شود.(54) مسجدى كه در روى كره زمین هیچ نمازى به اندازه نماز در آن فضیلت ندارد.(55)
هنگام ورود به مسجد الحرام ، كفش خود را بیرون آور، با آرامش و وقار و خشوع وارد شو، در كنار درب مسجد كمى توقف كن و بر پیامبر اكرم (صلى اللّه علیه و آله ) و اهلبیت او كه بنیانگذاران شخصیت مكتبى تو هستند و بر ابراهیم (علیه السلام ) كه بنیانگذار آن شهر و مسجد و كعبه بوده است ، صلوات و سلام نثار كن و اظهار ادب نما.
سپس دست هاى خود را بلند كن و از خداوند بخواه كه گناهان تو را ببخشد و توبه تو را بپذیرد
(56) حیف است ، خانه اى كه ابراهیم (علیه السلام ) و اسماعیل (علیه السلام ) به فرمان خدا براى امثال ما پاك كرده اند طِّهرا بَیْتِىَ، اكنون من و تو با آلودگى به گناهان وارد آن شویم . به خانه پاك باید پاكان وارد شوند.
در مسجد الحرام یكصد و بیست اجر نهفته است ، شصت پاداش ‍ براى طواف كننده و چهل ، براى نمازگزار و بیست براى كسى كه به كعبه نگاه كند





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

احکام دینی و مذهبی
جهت تبادل لینک وب م ارا لینک کرده از طریق قسمت ارسال پیوند میتوانید لینک شوید

نظر یادتون نره

مدیر وبلاگ : محسن
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :