تبلیغات
احکام شرعی - فلسفه جهاد
 
احکام شرعی
دینی و مذهبی عکس ماه محرم
پنجشنبه 5 مرداد 1391 :: نویسنده : محسن
فلسفه جهاد
فلسفه تشریع جهاد در اسلام بدین جهت است كه بساط شرك بت پرستى ، فساد و تجاوز و بیدادگرى از جامعه و زمین بر چیده شود و امت مسلمان در سایه عدالت و آزادى و در محیط دور از گمراهى ، تباهى تبعیض به زندگى توام با مهر و محبت و خلوص بسر برند.
قرآن مى فرماید:
((و قاتلوهم حتى لا تكون فتنه و یكون الدین (15) الله )) با آنها پیكار كنید تا فتنه باقى نماند و دین مخصوص خدا گردد.
یعنى بر ملتى و امتى كه شرك و بت پرستى به عنوان آیین حاكم باشد، و در جامعه اى كه فساد و انحراف اخلاقى رایج شود، و ظلمت به جاى نور قرار گیرد، و باطن جایگزین حق گردد، این دین یك نوع خرافه و این اندیشه یك نوع بیمارى فكرى است ، كه باید به هر قیمت شود آن را ریشه كن ساخت ، تا این بیمارى به دیگران سرایت ننماید.
در آیه دیگر به دنبال اذن جهاد، در بیان یكى از فلسفه هاى جهاد مى فرماید:
((و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بیع و صلوات و مساجد یذكر فیها اسم الله كثیرا)) (16)
و اگر خداوند (با اذن جهاد) بعضى از آنها را به وسیله بعضى دیگر دفع نكند. دیرها، صومعه ها، معابد یهود و نصارا و مساجدى كه نام خدا در آن بسیار برده مى شود ویران مى گردد.
فلسفه جهاد
فلسفه تشریع جهاد در اسلام بدین جهت است كه بساط شرك بت پرستى ، فساد و تجاوز و بیدادگرى از جامعه و زمین بر چیده شود و امت مسلمان در سایه عدالت و آزادى و در محیط دور از گمراهى ، تباهى تبعیض به زندگى توام با مهر و محبت و خلوص بسر برند.
قرآن مى فرماید:
((و قاتلوهم حتى لا تكون فتنه و یكون الدین (15) الله )) با آنها پیكار كنید تا فتنه باقى نماند و دین مخصوص خدا گردد.
یعنى بر ملتى و امتى كه شرك و بت پرستى به عنوان آیین حاكم باشد، و در جامعه اى كه فساد و انحراف اخلاقى رایج شود، و ظلمت به جاى نور قرار گیرد، و باطن جایگزین حق گردد، این دین یك نوع خرافه و این اندیشه یك نوع بیمارى فكرى است ، كه باید به هر قیمت شود آن را ریشه كن ساخت ، تا این بیمارى به دیگران سرایت ننماید.
در آیه دیگر به دنبال اذن جهاد، در بیان یكى از فلسفه هاى جهاد مى فرماید:
((و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بیع و صلوات و مساجد یذكر فیها اسم الله كثیرا)) (16)
و اگر خداوند (با اذن جهاد) بعضى از آنها را به وسیله بعضى دیگر دفع نكند. دیرها، صومعه ها، معابد یهود و نصارا و مساجدى كه نام خدا در آن بسیار برده مى شود ویران مى گردد.
بدین معنى كه اگر افراد با ایمان و فداكار، ستمگران و مستكبران را به حال خودشان واگذارند و آنها هراسى و خوفى از مردم متدین نداشته باشند، اثرى از دیرها، صومعه ها، و مساجد نخواهد گذاشت ، زیرا
((معبدها جاى بیدارى است ، و محراب میدان مبارزه و جنگ است ، و مسجد در برابر خود كامگان سنگر است )) و قهرا چنانچه دست یابند تمام این مراكز را با خاك یكسان خواهند كرد.
و نیز ویران نمودن مساجد و معابد تنها با تخریب نیست ، و امكان دارد از راه غیر مستقیم ، به وسیله فراهم ساختن سرگرمى هاى ناسالم ، یا با تبلیغات سوء مردم را از مساجد منحرف نمایند، و به این ترتیب آنها را عملا به ویرانه اى تبدیل كنند.
(17)
امیرالمؤ منین علیه السلام مى فرماید:
((فو الله ما غزى قوم قط فى عقر دارهم . الا ذلوا)) (18)
به خدا سوگند هر ملتى در درون خانه اش مورد هجوم قرار گیرد هتما ذلیل خواهد شد.
یعنى ملتى كه در زمان جنگ به سوى دشمن نشتابند و از رفتن به میدان جهاد اجتناب كنند و مورد یورش دشمن قرار گیرند، شكست خواهند خورد و ذلیل و خوار خواهند شد، و ملتى كه با استقبال دشمن بروند و در برابر آنان سر سختى و مقاومت نشان دهند و ضربات كوبنده بر آنها وارد سازند پیروز مى گردند.
در خطبه اى دیگر، بارور شدن درخت دین را یكى از فلسفه ها و ثمرات جهاد مى شمارد.
((و لعمرى لو كنا ناتى ما اتیتم ما فام للدین عمود، و لا اخضر للایمان عود.)) (19)
به جانم سوگند، اگر ما در مبارزه مثل شما بودیم هرگز پایه اى براى دین برپا نمى شد و شاخه اى از درخت ایمان سبز نمى گردید.
یعنى اگر ما هم ، چون شما از شركت در میدان جهاد و ترس و هراس داشتیم و از مبارزه با دشمنان اسلام خوددارى مى نمودیم ، نه از دین خبر بود و نه از اسلام اثرى .
و در نیایشى ، هدف و فلسفه توسل به جنگ و جهاد را چنین بازگو مى فرماید:
((اللهم انك تعلم انه لم یكن الذى كان منا منافسه فى سلطان و لا التماس ‍ شى ء من فضول الحطام ، ولیكن لنرد المعالم من دینك و نظهر الاصلاح فى بلادك ، فیا من المظلومون من عبادك ، و تقام المعظله من حدودك )). (20)

پروردگارا! تو مى دانى آنچه ما انجام دادیم نه براى این بود كه ملك و سلطنتى به دست آوریم ، و نه براى اینكه از متاع پست دنیا چیزى تهیه كنیم ، بلكه به خاطر این بود كه نشانه هاى از بین رفته دینت را بازگردانیم ، و صلح و مسالمت را در شهرهایت آشكار سازیم ، تا بندگان ستمدیده ات در ایمنى قرار گیرند، و قوانین و مقرراتى كه به دست فراموشى سپرده شده بار دیگر عملى گردد.
یعنى ، خداوندا!
تو خوب مى دانى و شاهدى كه ما نه براى غنایم جنگى و نه جهت حفظ ریاست ، به سایه اسلحه پناه بردیم و شمشیر به دست گرفتیم ، كه هدف ما زنده نمودن ارزش هاى اسلامى ، برقرارى صلح و صفا مى باشد، تا ستمدیگان آسوده خاطر و فارغ بال زندگى نمایند، و دستوراتت كه از یادها رفته و به فراموشى سپرده شده است ، پیاده گردد.





نوع مطلب : جنگ و جهاد، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 28 اردیبهشت 1396 08:53 ق.ظ
After I initially commented I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added-
checkbox and from now on each time a comment is added I
receive 4 emails with the same comment. There has to be a means you can remove me from that service?

Appreciate it!
یکشنبه 20 فروردین 1396 02:46 ب.ظ
Excellent post however , I was wondering if you could
write a litte more on this topic? I'd be very grateful if you could elaborate a little bit further.
Many thanks!
جمعه 18 فروردین 1396 03:27 ب.ظ
Hi, I do think this is a great website. I stumbledupon it ;)
I am going to return once again since I book marked it.
Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to help other
people.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

احکام دینی و مذهبی
جهت تبادل لینک وب م ارا لینک کرده از طریق قسمت ارسال پیوند میتوانید لینک شوید

نظر یادتون نره

مدیر وبلاگ : محسن
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :